Syria og Libanon.

Nå har jeg vært på tur. Tur er det beste jeg vet. Altså, ikke den norske ta på fjellstøvlene og gå tre mil for så å konsumere en appelsin og gå tilbake igjen versjonen av tur, men reisetur. En reise til Syria og Libanon for eksempel, er ikke så verst. Selv om jeg faktisk spiste en appelsin eller to der også. Her kommer det noen bilder, siden jeg har fått inntrykk av at det er det en bloggleser som deg setter pris på.

1. Utsikten fra leiligheten til han vi var på besøk hos. Han studerer arabisk, og er på utveksling i Damaskus.
2. Omayade-moskéen, islams tredje største helligdom. Wohoo. Vi måtte ha på kapper. Vi er jo jenter, skulle bare mangle...
3. I hovedgata i gamlebyen kan man tråkke på flagget til Israel. (Ti poeng til den som oppdager turisten.)
4. På vei til Libanon. Ganske fint spør du meg.
5. Det begynte å regne litt da vi kjørte ned fjellet mot Beirut. Hele veien var en elv.
6. Beirut.
7. Beirut er veldig veldig annerledes enn Damaskus. Mye mer moderne. Men blandt de nye fancy bygningene finner man andre begyninger som er ødelagte av jordskjelv eller krig. Som for eksempel en bomba kino fra krigen i 2006.
8. Skulle tro man var i USA, ikke i Midt-Østen. Og i kvartalet vi spiste frokost ligna det på Roma.
9. En meget interessant tur tilbake til Damaskus. Skal ta to timer, tok nesten syv.
10. Marked.
11. Savner maten.

Min favoritthistorie fra turen er knyttet til bilde nummer ni. Etter å ha kjørt til grenseovergangen i en gammel dodge stasjonsvogn med taxisjåfør, oss fire og en passasjer til i vill trafikk, etter en evighet i passkontrollen, etter at bilen vår ble stoppa og sjåføren forsvant i en enda en evighet, etter vill bilkø for å komme ut av grenseområdet, etter uendelig med tuting, etter bulking av biler og kjeft fra sinna arabermann, etter null inntatt føde, og etter krangling med nabobilene som ikke ville slippe oss fram i køen (fordi vår sjåfør syntes det var smart å kjøre inn mellom to køer og komme ingen vei), etter alt dette... var det at en gammel damestemme fra bilen ved siden av kjefta på oss fordi vi prøvde å kjøre inn i køen forran dem, og (dette er priceless) dytta en krykke (!) ut av vinduet og slo på panseret vårt med den. Alle var så slitne og overtrøtte at vi hadde latterkrampe ganske lenge etterpå. Hva skal jeg si, du skulle ha vært der. Og jo forresten, etter dette brøt bilden ned langs motorveien. Så vi måtte vente på en ny bil som taua den andre. Det aller beste var at taxisjåføren krevde mer penger enn avtalt. Han kjørte oss ikke helt fram engang.

Jeg har hvertfall hatt en spennende og intensiv fire-dager-i-Midt-Østen-reise. Pikachu har fått nye stempler og er fornøyd.

anne marit

15.10.2010 kl.19:27

Oi, så spennende : ) Selv har jeg vært i Israel og Jordan og det er nok noen av de kuleste stedene jeg har vært fordi det er så totalt annerledes fra ALLE andre steder jeg har vært : )

STINE FRIIS

15.10.2010 kl.23:25

Oi! Det må ha vært en utrolig reise! Har lyst til å besøke midtøsten en gang jeg og!

Julia

16.10.2010 kl.02:16

Så ut som en fin tur. Hahaha så fantastisk morsomt!!!

Frøken

16.10.2010 kl.14:40

Det ser ut som at du hadde en kjempe fin tur! Og du er skikkelig flink til å ta bilder. Bildet av den ene bygningen var skikkelig fint..

marlou

18.10.2010 kl.13:30

åh, fantastisk!

jeg er glad for at du ikke bare viste bilder, men fortalte i hvert fall litt historier óg. for jeg er en sånn som liker historier, nemlig. i hvert fall når det gjelder om reiser. og så liker jeg fine bilder i tillegg, akkurat som du nå har gjort. åh. herlig innlegg :)

AlwaysMusic - Erik

19.10.2010 kl.17:06

Fine bilder og flott historie om den gamle damen i traffiken ^^

Emi

24.10.2010 kl.16:27

Jeg har også lyst til å dra på en sånn tur! En sånn oppleve-ting-tur. Blir litt misunnelig her jeg sitter. Også døde jeg av krykkedamen, haha :'>

Sv// Får beklage "sent" svar, men så ikke kommentarene før nå :o

Yay, koselif med FOD-mennesker! Jeg prøver dog å holde meg til de hundene som ikke drar så fælt nå jeg, haha... Også holder jeg meg litt inni skogen så jeg slipper å møte på andre. Orker ikke tanken på å bli dratt over ende enda en gang, jeg er ikke så sterk >_>

Og jeg ser ikke på Grey's Anatomy, så jeg ser ikke helt sammenhengen mellom Izzie og muffins, haha :D

rikke

29.10.2010 kl.18:40

jeg kunne virkelig ikke vært mer misunnelig på deg enn det jeg er nå! var dere i souq hamadiya? det er et av favorittstedene mine, sånn bortsett fra en café/restaurant kalt popeye og skolen jeg gikk på. og den gaten i beirut er EVIG FIN <3 husker jeg ofte gikk der om kveldene etter jeg hadde vært ute å spist, åååårh fintfintfint!

men ja, kan godt tro at bilturen var skikkelig kaos! husker jeg kjørte fra damaskus til aqaba i jordan, det tok 10 timer, tror jeg, mye lengre tid enn det det skulle. forstår ikke helt hvorfor ALT tar så mye lengre tid der nede. men da vi skulle krysse grensen mellom de forskjellige landene gikk det faktisk ganske fort, mellom 15-30 minutt, mest fordi vi hadde noe som ble kalt "the brown envelope". og fordi vi kom fra fn og sånne greier.

men det virker som om du hadde en superduper tur! og igjen - jeg er dødsmisunnelig.